اخبار
منبع :
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: بیشتر تعریف هایی که از واژه "برنامه درسی پنهان" صورت گرفته، از بعد نگرشی و ارزشی بوده است در حالی که "برنامه درسی پنهان" می تواند در بعد شناختی و ذهنی هم مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران " ایسکانیوز" نشست "نظام جامع تربیتی دانشگاه" با حضور متخصصان علوم تربیتی توسط مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست فاضلی؛ مدیر راهبردی علمی مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی ضمن معرفی فعالیت‌های این مرکز اظهارداشت: آن چیزی که در مدیریت فعلی کشور مشهود است، این که بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استادان در حد قابل قبولی نیست، در جوامع توسعه یافته نقش استادان بسیار پررنگ‌تر است و حتی در دهه‌های گذشته هم در کشورمان نقش استادان به صورتی بود که در سرنوشت کشور موثر واقع می‌شد، ولی امروز این گونه نیست.
فاضلی در ادامه یادآورشد: مدیریت کشور فرصت‌های زیادی دارد که در جمع استادان شرکت کند و نظرات آن‌ها را در برنامه ریزی‌های کلان کشور به کار گیرد.
وی به فعالیت‌های مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان اشاره کرد و گفت: ما امروز در 140 دانشگاه کشور، 140 دفتر هم اندیشی تاسیس کرده‌ایم و از نظرات استادان در قالب برگزاری نشست‌ها، تهیه کتاب و منشور و راه‌اندازی سایت، استفاده می‌کنیم.
فاضلی افزود: به طور مثال فعالیت اصلی مرکز ما در دانشگاه اصفهان بر پایه علوم قرآنی و دینی است و در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی هم مسائل مربوط به حوزه علوم تربیتی پی‌گیری می‌شود.
مدیر راهبردی علمی مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی به فعالیت‌هایی که تاکنون این مرکز انجام شده، اشاره کرد و گفت: تهیه سند چشم انداز 5 ساله مرکز هم اندیشی، تدوین نظام موضوعات و آئین‌نامه‌های کرسی ها و نشست های هم اندیشی، راه اندازی شوراهای هم اندیشی دانشگاهی و استانی، اعزام استاد و دبیران به حج تمتع و عمره مفرده، ارسال محصولات فرهنگی به دانشگاه ها، نشست با اعضای هم اندیشی و استادان دانشگاه ها، برگزاری 6 دوره نشست سراسری دبیران دفاتر، راه اندازی سایت مرکز هم اندیشی، برگزاری میزگردهای تخصصی استادان و ارائه مشورت ها و نظرات کارشناسی استادان به شوراها و نهادهای کلان از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت هایی است که در این مرکز انجام شده است.
در ادامه این نشست دکتر محبوبه عارفی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص در حوزه برنامه ریزی درسی درباره "برنامه درسی پنهان" گفت: توافق چندانی تاکنون به‌روی مفاهیم این واژه وجود نداشته است. برنامه درسی پنهان مفاهیم متعددی دارد و نمی توان مواد و موضوعات درسی را تنها در حوزه برنامه درسی پنهان قلمداد کرد. این مفهوم امروز از تعابیر سنتی خود فاصله گرفته است و خیلی ها این تعابیر را دارند که برنامه درسی پنهان برمی گردد به برنامه درسی که مشخص نیست و از قبل تعیین نشده است.
وی به افراد صاحب نظر در حوزه "برنامه درسی پنهان" اشاره کرد و افزود: اولین شخصی که این واژه را در سال 1968 به کار برد، جکسون بود. کی پاتریک و جان دیویی هم مشابه این واژه را در نظریه های خود به کار برده اند. البته هر یک از این صاحبنظران دیدگاه خاص خود را دارند و از دو جنبه مثبت و منفی به این واژه پرداخته اند.
عارفی ادامه داد: بیشتر تعریف هایی که از این واژه صورت گرفته، از بعد نگرشی و ارزشی بوده است در حالی که "برنامه درسی پنهان" می تواند در بعد شناختی و ذهنی هم مورد توجه قرار گیرد. برخی ها این تعریف را از واژه "برنامه درسی پنهان" ارائه می کنند، «یادگیری هایی است که مورد نظر نظام آموزشی نیست و اگر هم هست، فراگیران از آن اطلاع چنداین ندارند.» مجموعه این یادگیری ها می تواند قصد شده یا قصد نشده باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در برنامه درسی ما هدف، محتوا و روش هم داریم و در معنای پنهان آن نیز مجموع این عوامل می تواند وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که "برنامه درسی پنهان" هم اکنون در دانشگاه ها چه وضعیتی دارد، اظهارکرد: هم اکنون در دانشگاه ها برنامه درسی پنهان در دو نوع قصد شده و بدون هدف وجود دارد. همان طور که می دانید؛ برنامه درسی، فوق برنامه ها، فضای فیزیکی، قوانین و مقررات موجود، کارمندان و استادان دانشگاه هر کدام می توانند به عنوان مولفه هایی در تجربه یادگیری دانشجویان موثر باشند. برنامه درسی پنهان هم می تواند در هر یک از اینها وجود داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه از محیط مدرسه، خانواده و جامعه ای آمده اند که احتمالاً متفاوت از محیط دانشگاه بوده است. بنابراین ما به عنوان دانشگاهی رسالت داریم که حلقه ارتباط بین نظام قبل و بعد از دانشگاه را طراحی کنیم. باید به طورجدی بروی مولفه های برنامه درسی پنهان بروی دانشگاه ها فکری کرد زیرا هم اکنون مصادیق آن را در محیط های دانشگاه های مشاهده می کنیم.
در ادامه این نشست جمیله علم الهدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و متخصص در حوزه فلسفه تعلیم وتربیت درباره جایگاه "برنامه درسی پنهان" در حوزه تفکر دینی گفت: در این حوزه دو دیدگاه انتقادی و خنثی وجود دارد. چون واژه برنامه درسی پنهان بار منفی دارد بنابراین در حوزه علوم دینی جایگاه خاصی نمی توان برای آن قائل شد. برنامه درسی پنهان ممکن است که جنبه های مثبی هم داشته باشد اما چون پنهان است و اراده ای به صورت آشکار در آن مطرح نشده است. منفی می شود. در بحث آسیب شناسی تربیت دینی باید سراغ برنامه درسی پنهان رفت نه در حوزه تربیت دینی.
وی در ادامه اظهارکرد: یکی از مباحثی که در دانشگاه انتظار می رود این است که دانشگاه افرادی را پرورش دهد که دارای تخصص باشند اما مشاهده می کنیم در جامعه خیل عظیمی از فارغ التحصیلان نیمه متخصص وجود دارند که این افراد چون یادگرفته اند کسی برای آنها برنامه ریزی کند، نمی توانند کارآفرین باشند.
علم الهدی در ادامه گفت: متاسفانه در دانشگاه دانشجویان برای ورود به جامعه و بازار کار آماده نمی شوند و فقط با بمباران اطلاعاتی مواجه می شوند به همین دلیل فرصت فکر کردن هم از آنها گرفته می شود. این سطحی نگری هم در برنامه های دینی رسوخ کرده است و بیشتر دانشجویان به سمت فعالیت های احساسی در حوزه دینی گرایش دارند. زمانی که وقت دانشجو برای جمع آوری اطلاعات صرف تلف می شود، فرصتی برای پی گیری مباحث علمی و عمیق ندارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما اگر بتوانیم تفکر نقادانه را در دانشجو تقویت کنیم، به متدین شدن او امیدوار خواهیم بود زیرا در امور دینی طبق نص صریح قرآن اجباری در دین وجود ندارد و نباید به راحتی ای این مسئله چشم پوشی کرد./

طراحی وب سایتفروشگاه اینترنتیطراحی فروشگاه اینترنتیسیستم مدیریت تعمیر و نگهداریسامانه تعمیر و نگهداری PM سامانه جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم جمع آوری شناسنامه کامپیوتر سیستم مدیریت کلان IT طراحی وب سایت آزانس املاک وب سایت مشاورین املاک طراحی پورتال سازمانی سامانه تجمیع پاساژ آنلاین پاساژ مجازی



جدیدترین اخبار

نام : *

پیغام : *

 
سیستم تعمیر و نگهداری بهبود - PM